Kerst in Beijing! - Reisverslag uit Peking, China van Michiel & Annick Barendse - WaarBenJij.nu Kerst in Beijing! - Reisverslag uit Peking, China van Michiel & Annick Barendse - WaarBenJij.nu

Kerst in Beijing!

Door: Annick & Michiel

Blijf op de hoogte en volg Michiel & Annick

25 December 2011 | China, Peking

Dit jaar zijn we met de feestdagen in Beijing. Inmiddels is het eerste Kerstdag en is het niet anders dan in Nederland. We hebben ook een kerstboom staan, zelfs nog met cadeautjes er onder en over een paar uur gaan we met een hele groep brunchen bij het Westin Hotel. Nou ja brunchen, ze noemen het wel zo, maar eigenlijk een vervroegd diner van half 4 tot 7 uur. Wij willen jullie allemaal vanuit hier een kerstgroet brengen en hele fijne dagen wensen en een goed begin van het nieuwe jaar 2012.
In januari zullen we weer eventjes een bezoek aan Nederland brengen. Dan heeft Michiel vrij vanwege Chinees Nieuwjaar, nu moet hij morgen Tweede Kerstdag gewoon aan de slag. Aangezien het zo dicht op elkaar valt wilden we graag met Chinees Nieuwjaar hier weg zijn, het is zo’n herrie haha. Na het afgelopen jaar hier te hebben meegemaakt snappen we waarom alles Westerlingen nadat ze het een keer hebben meegemaakt lekker op vakantie gaan.

Maaruh hoe gaat het hier! Inmiddels al weer een hele poos geleden dat we jullie op de hoogte hebben gebracht van onze belevenissen. Er is wel een hoop gebeurd, maar we zijn erg druk geweest met de geboorte van Jules, weer reizen naar China en ons settlen, maar nu als een gezin van vier.
Half september zijn we hier weer geland en meteen de volgende dag is Yip begonnnen met school. Hij gaat naar de peutergroep van Dulwich College Beijing. Het is een heel leuk klein schooltje hier op de compound. Hij heeft drie kwart jaar op de wachtlijst gestaan, maar nu mocht hij dan toch aan de slag. Hij gaat 5 ochtenden van 3 uur. Hij heeft het er enorm naar zijn zin, vindt het leuk om met de andere kindjes te spelen en creatief bezig te zijn. Elke dag als je hem ophaalt en vraagt hoe was het en wat heb je vandaag gedaan, dan is zijn uitspraak: Euh kleien gemaakt. Dus kleien is wel zijn favoriete activiteit. Hij is dol op zijn juf, Ingrid, een Zuid-Afrikaanse. Zij wordt ondersteund door vier Chinese dames. Doordat Yip in de ochtenden naar school is heeft mama ook een beetje haar handjes vrij om met Jules bezig te zijn. Met Jules gaat het heel goed. Hij is een echte Hollandse baby. Hij groeit goed, inmiddels al weer 67 cm en bijna 7 kg. Hier hebben ze geen consultatiebureau, dus gaan we maandelijks naar de kinderarts. Deze Chinese arts is helemaal dol op hem. Het lijkt wel of ze alleen maar met hem gaat spelen, maar toch doet ze nog wel even de controles tussendoor. Af en toe is mama ook een ochtendje op pad en blijft Jules bij de ayi en dat gaat gelukkig goed. In het begin was het wel even wennen. Chinezen gaan namelijk veel anders om met hun kind dan wij dat doen. Zij hebben er natuurlijk maar een en die worden zo verwend. Als hun baby huilt dan wordt die meteen uit bed gehaald en vastgehouden. Tja en wij wilden Jules natuurlijk leren om te slapen in zijn bed en Jules huilt altijd eventjes voordat hij in slaap valt. Dus wij hebben de ayi echt uit moeten leggen dat het helemaal niet erg is als hij eventjes huilt. Gelukkig gaat dat nu heel goed.

Begin oktober in de Golden week, Chinese vakantieweek zijn we voor het eerst gaan reizen in China. We hadden zoiets, het eerste jaar is al weer voorbij en als we nog iets willen zien dan moeten we daar ook maar eens mee gaan beginnen. We zijn 2 dagen naar Xi’an geweest. Het was in eerste instantie de bedoeling om met de nachttrein heen en met de nachttrein terug te gaan. Alleen kaartjes kan je hier van te voren niet reserveren, die moeten gekocht worden aan het loket. Dit werd allemaal geregeld door het reisbureau, maar de kaartjes voor de heenreis waren uitverkocht, dus toen konden we heen gaan vliegen en terug met de trein. Uiteindelijk hebben we maar besloten om heen en terug te gaan vliegen, toch wel wat relaxter met 2 kinderen. In Xi’an was ook een gids en een auto voor ons geregeld. We zijn op vrijdagochtend vroeg vertrokken en toen we in Xi’an aankwamen zijn we meteen het Terracottaleger gaan bezoeken. Dit is echt indrukwekkend. Er zijn 3 opgravingen te bekijken, maar nummer 1 was al meteen de meest indrukwekkende, zo veel terracotta krijgers te zien. Het was erg leuk om dit in het echt te mogen zien. Na een dag Terracotta warriors hebben we ’s avonds niet zo veel meer gedaan. De volgende dag hebben we Xi’an bezocht. Waaronder de Drumtoren, de moskee in de moslimwijk (erg mooi), de muziekfontein met een show o.a. op muziek van André Rieu, de wilde gans Pagode. Erg leuk en bijzonder om ook eens wat ander dan Beijing te hebben gezien. We hopen de komende tijd nog meer van China te zien. Het is wel zwaar met 2 kleine kindjes, maar we zijn blij dat we het hebben kunnen doen.

Annick heeft ook nog geprobeerd haar rijbewijs te halen in China. Helaas is dat nog niet gelukt. Het examen bleek gewijzigd te zijn en ze had het oude boek, dus nu nog een keer proberen. Erg jammer, maar hopelijk gaat het de volgende keer lukken. Voorafgaand een medische keuring e.d. gehad, waaronder je handtekening zetten in Chinese karakters …. Sorry, maar wij kennen onze naam nog niet eens in het Chinees. Ze mocht 1 x oefenen, vee l te groot de eerste keer, maar daarna is het gelukt. Bijzonder land ….

Voor degenen die nog niet op de hoogte waren … onze ayi is dol op onze Calvé pindakaas. Op een middag kwam Annick in de keuken en zag haar onze pindakaas eten. Tja, wij dachten beiden waarom gaat die pot zo snel leeg, dat was dus de ayi. Erg balen, maar gelukkig begrijpt ze nu dat we dit uit Nederland meenemen en dat we het niet zo fijn vinden als zij dit eet. Dus nu is de vader van Annick onlangs geweest en die heeft weer voor nieuwe voorraad gezorgd.

Inmiddels zijn we eindelijk begonnen met Chinese les. We hebben een uur per week op maandagavond les. Het is een hele bijzondere ervaring, vooral de proefles. Annick kreeg de slappe lach van alle klanken die we moesten nazeggen. De leraar keek haar aan en begreep niet wat er aan de hand was. Inmiddels hebben we een andere lerares en gaat het de goede kant op. Het is wel ontzettend moeilijk, maar wel leuk om bepaalde dingen te leren en je proberen verstaanbaar te maken.

Sinterklaas is ook weer geweest in Beijing. Zowel bij ons als op de Nederlandse Ambassade. Sinterklaas en zwarte Piet kwamen aan op een zijspan. Erg leuk gedaan, alleen Yip was iets minder enthousiast dan vorig jaar. Hij vond het maar niks die Klaas met zijn Zwarte Piet, behalve toen hij aan het eind zijn chocoladeletter kreeg. De pakjes vond hij geweldig en een dag later vond hij het zo jammer dat Klaas weg was. Hij heeft wel een paar dagen gezegd: “Meo Klaas”. Meo is "op" in het Chinees, haha.

De vader van Annick is ons ook nog met een onverwacht bezoek komen verblijden. Vooral Annick was hier helemaal blij mee. Het was toch wel moelijk de afgelopen maanden, toch wel het een en ander veranderd. Een baby erbij, mensen vertrokken, etc. etc. Uiteindelijk hebben we onze ritme weer te pakken en was het bezoek erg leuk. We hebben lekker veel koffie gedronken en leuke uitstapjes gemaakt.

Nog een paar typische Chinese dingen ….
Afgelopen week hadden we nog foto’s bijbesteld, die zouden de volgende dag klaar zijn. Dus Michiel de volgende dag naar de fotograaf. Helaas de foto’s waren niet klaar, want de dochter van de fotograaf was jarig! Tja … de volgende dag zouden ze wel klaar zijn. Dus Annick weer daar naar toe, nee helaas geen foto’s. Dus Michiel vandaag nog naar de fotograaf en ja nu waren ze wel klaar en Michiel kreeg nog allerlei Kerstdecoratie mee voor het lange wachten.

Gisteren gingen we boodschappen doen bij de supermarkt hier op de hoek. Er stond een lange rij, dus gewoon onze boodschappen gedaan en in de rij gaan staan. Maar het duurde toch wel erg lang, wat zou er toch aan de hand zijn. Er liepen wel zes supermarktmedewerkers zenuwachtig rond met notitieblokjes en keken bij de klanten in de karretjes/mannetjes. Uiteindelijk kwamen we er achter dat de kassa niet werkte. Dus moesten ze kijken wat er in de wagentjes lag en dan de prijzen handmatig gaan opzoeken en vervolgens gaan optellen. In plaats van dat ze elke medewerker een karretje laten opzoeken en dan vervolgens afrekenen, staan ze met z’n zessen een wagentje op te nemen en vervolgens mag maar een persoon afrekenen. Het zal wel Chinese logica zijn die wij niet begrijpen.

In China hebben ze een punten rijbewijs. Michiel had onlangs een boete gekregen voor te hard rijden. De hoogte van de boete was 3 punten en RMB 200 (dus ongeveer € 24). Blijkbaar kan Michiel ook de strafpunten afkopen en op de zwarte markt kost een punt ongeveer € 5 waarmee deze punten kan laten vervallen. Dus Michiel heeft zijn chauffeur op pad gestuurd om de punten op de zwarte markt af te kopen. Tja!

Ook hebben we kennis gemaakt met de Cashmere man! Tja weer zo iemand die van alles maakt. We hebben weer onze kledingcollectie uitgebreid, altijd leuk om zulke adresjes te hebben. Ook een nieuw adresje is Mrs. King, zij heeft mooie leren tassen, portemonnees en dergelijke voornamelijk van Mulberry, erg mooi leder. De ingang is fantastich, je vindt haar op een markt, de Parelmarkt hier in Beijing, maar als je naar binnen wilt, is dat via een geheime ingang. Er zit een vrouwtje met een sieradenstand die dan belt met Mrs. King, de deur wordt dan opengemaakt, je kan er ook niet zomaar uit, eerst wordt er dan weer gebeld of de kust veilig is. Tja dat is echt winkelen op zijn Chinees ...

Nou luitjes dat was het weer vanuit het Oosten! Inmiddels zijn we ook terug van onze Kerstbrunch. We hebben het heel gezellig gehad, jullie hebben het nog allemaal tegoed vandaag. Geniet ervan en we mailen of zien elkaar snel.

Heel veel kerstgroeten vanuit Beijing!
Michiel, Annick, Yip & Jules

• 26 December 2011 - 07:24

Pleun:

Wat een leuk reisverslag weer! Wij kunnen niet wachten tot het chinees nieuwjaar is! :)

• 26 December 2011 - 20:37

Odiliapeel:

Heej Annick, Michiel, Yip en Jules!

Heel leuk weer wat van jullie te lezen! Mooi geschreven weer!.. Geniet nog van de Kerst in Peking-stijl, wij gaan onze laatste uurtjes 2e Kerstdag even héérlijk op de bank doorbrengen! Tot snel!

Groetjes Ellen, Ivo, Renee & Loïs

• 27 December 2011 - 14:19

Judith:

Leuk om te lezen hoe het met jullie gaat! We kijken uit naar jullie bezoekje aan NL. Ben benieuwd naar jullie kledingcollectie van de cashmere-man.

Groetjes Walter en Judith

• 27 December 2011 - 20:01

Vivian:

Hey Chineesjes, leuk om weer even te lezen wat jullie allemaal meemaken in het verre China!!! Hier alles goed, we hebben een "warme" (12 graden) kerst gehad en vandaag was het weer werken geblazen! Mijn filmpje voor de ZA Expert verkiezing komt 2 januari online en je kunt stemmen tm 16 januari. Je leest wel op Facebook of op mijn blog hoe en waar je kunt stemmen!!! Heel veel lieve groetjes uit Nederland van Vivian x

• 28 December 2011 - 19:29

Hans:

Leuk om weer te lezen hoe het met jullie gaat. Groetjes en tot ziens!

Hans

• 11 Januari 2012 - 09:09

Marcel En Nancy:

Hoi hoi,

Wat een verhaal. Altijd weer leuk om iets van jullie te horen. Begreep dat jullie ook alweer bijna naar Nederland komen dus misschien zien we elkaar dan wel weer... Groetjes Marcel en Nancy